Ons verhaal

Dit is het verhaal van hoe een kussen tot leven kwam...

Vrienden van ons hebben een autistische zoon, Tim - toen 12 jaar oud. Zijn grootste passie: gamen! Super Smash Bros op de Nintendo, dat was het einde voor hem. Met luid enthousiasme benoemde hij elke move, elk karakter en elke feature van de game. Ook als niemand luisterde. Door het geschreeuw belandde Tim al gauw met zijn console in de kelder. Tijdens de enkele keer dat zijn ouders probeerde de game met Tim samen te spelen bleek duidelijk dat zij niet in staat waren de snelle game flow te volgen, noch de game controller correct te bedienen. Daarbij zorgde Tim's autisme ervoor dat samenspelen met buurtkinderen eveneens niet echt werkte. Dus speelde Tim vooral alleen.

Als ontwerper van nieuwe interfaces voor games motiveerde dit verhaal Ard tot het ontwikkelen van een game ervaring die Tim met anderen, waaronder zijn ouders, zou kunnen delen. Hij ging aan de slag met het ontwerpen van een game waarbij twee spelers écht samen moesten werken. En daarbij hoorde een intuïtieve en toegankelijke game controller. De inspiratie kwam van een avondje film kijken met zijn drie zussen.. Stuk voor stuk zaten ze met een kussen op schoot. Hij dacht: "Een kussen, dat snapt iedereen!" en begon een uitgebreid onderzoek naar sensor-techniek die de diverse manieren van indrukken zou kunnen meten en gebruiken om de game aan te sturen. Hieruit groeide het eerste PILLO concept, de kussen-game controller en de game "Pillo Original". Overal waar PILLO werd tentoongesteld genoot het lovende reacties van bezoekers en de media. Bezoekers en professionals benoemde een legio aan mogelijkheden voor nog véél meer mensen dan alleen de autistische Tim en zijn ouders. Laurie drong erop aan die mogelijkheden te gaan onderzoeken. En al snel was onze missie: met PILLO gamen toegankelijk maken voor al die mensen die nu niet door de game industrie worden bediend - omdat de games te moeilijk zijn of de controllers te complex. Kortom; gamen toegankelijk maken voor iedereen!

Al snel merkten we dat de zachte en intuïtieve interface van de PILLO controller uitnodigt om het aan te raken en te knuffelen: een gevoel met verbindende werking. Dit gevoel zijn we gaan doorvertalen naar nieuwe game concepten. Via de georganiseerde gamejams bouwden we gestaag aan een community van gelijkgestemde game ontwikkelaars. Geweldloos en afhankelijk samenwerken betekende het begin van een product dat op een laagdrempelige, toegankelijke manier de meest verschillende mensen verbindt via games.

Tim en zijn ouders vonden hun familieplezier in het spelen met PILLO. Hierin vonden wij onze missie om met PILLO elke zorginstelling en uiteindelijk elk huishouden te bereiken. Sindsdien werken we er elke dag hard aan om PILLO commercieel beschikbaar te stellen voor iedereen, en om game studio's en studenten te inspireren om games te maken met de meest toegankelijke game controller ter wereld.

Veel speelplezier samen!

Laurie & Ard - de ontwikkelaars van PILLO en de oprichters van Pillo Games

Onze tijdlijn

  • December 2011Oorspronkelijke Project

    Ard Jacobs ontwikkelde een eerste prototype van de kussen game controller als onderdeel van zijn project tijdens de Master Industrial Design aan de Technische Universiteit Eindhoven.
  • Januari 2013Pillo Games Opgericht

    Laurie Sieben en Ard Jacobs richtten Pillo Games op, Laurie's ondernemende geest en hartverwarmende enthousiasme brengen het bedrijf tot leven.
  • Maart 2013ASML Young Talent Award

    Pillo Games won de allereerste ASML Young Talent Award en ontvangt publieke bevestiging voor hun kussen game-controller en filosofie m.b.t. sociaal verbinden via games.
  • November 2013Marktonderzoek

    Pillo Games organiseert haar eerste symposium om zorg professionals en game ontwikkelaars te overtuigen van haar potentie om bepaalde zorg te verrijken.
  • 2014-2016Van prototype naar product

    Twee jaar lang heeft Pillo Games de kussen game-controller doorontwikkeld tot een productie-klaar ontwerp. Met dank aan diverse (zorg)partijen voor hun feedback en support.
  • 2015-hedenGames ontwikkelen

    Pillo Games investeert in een community van third-party game ontwikkelaars om nieuwe game concepten te verwerven. In een klein team van professionele game ontwikkelaars worden samen met stagiairs doorlopend games uitgewerkt die overeenstemmen met de PILLO filosofie.
  • ​October 2016Investeerder & Partners

    De game studio Hulan en het ingenieursbureau Ephi B.V. worden partner van Pillo Games. Daarnaast haalt Pillo Games haar eerste financiering op en worden de eerste medewerkers aangenomen.
  • ​Januari 2017Plug & Play Standaard

    Zowel de PILLO controller als de ondersteunende software wordt volledig geoptimaliseerd om de beste speelervaring te creëren voor medewerkers én cliënten.
  • ​Maart 2017Klaar voor de start... Af!

    Bij ruim 15 grote zorginstellingen - verspreid door heel Nederland, worden Pilots uitgezet om PILLO te integreren in de dagelijkse activiteiten en behandelprocessen.