Heb jij hem al gelezen?
Het Eindhovens Dagblad heeft deze week een artikel geschreven over de Pillo en haar succesvolle inzet bij zorgorganisatie Kempenhaeghe in Heeze. Uiteraard delen we dit sterke artikel graag.
Eén tik op het kussen en de raket vliegt in het rond: Waalrese Pillo maakt gamen met ernstige beperking mogelijk
WAALRE/STERKSEL – Wie weleens een videogame speelt op een spelcomputer, kan niet om controllers met allerlei toetsen heen. Voor mensen met een ernstige meervoudige handicap was zo’n ding bedienen onbegonnen werk. Tot in Waalre de Pillo werd uitgevonden.
Dwayne Vrancken 01-12-22, 12:00 Bron: ED
In de sportzaal van epilepsiewoonzorgcentrum Kempenhaege in Sterksel zitten bewoners Hans en Martien voor een scherm. Ze kijken naar stukjes boomstam, die van links naar rechts op het scherm bewegen. Op hun schoot ligt een kussen, waar ze steeds tikjes op geven. Bij elke tik valt het boomstammetje naar beneden. Hans en Martien, die beiden epilepsie en niet-aangeboren hersenletsel hebben, vinden het geweldig. Door onder aanvoering van activiteitenbegeleider beweging Kim Sonnemans samen te werken, maken de twee bewoners binnen één minuut een heuse stapel.
Kussen met drukgevoelige sensoren
,,Het kussen waarmee Hans en Martien nu Super Totem Stacker zitten te spelen, heet de Pillo”, vertelt Arno de Becker van ‘serious gamesontwikkelaar’ Hulan uit Waalre. ,,Het is een kussen, waarin drukgevoelige, nauwelijks voelbare sensoren zitten, die drukuitoefening registreert en omzet in acties in het spel.”
De games voor de Pillo, op dit moment zeven stuks, zijn speciaal gemaakt voor mensen met een beperking. Dat is een hele brede doelgroep, dus zijn er spelletjes met verschillende niveaus.
,,We hebben het spel Puzzelen, waarbij slechts één aanraking nodig is om op het scherm een puzzelstukje te leggen”, legt De Becker uit, terwijl de game wordt opgestart. ,,Maar we hebben ook Raketten, waarbij het kussen langer en steviger kan worden ingedrukt om de raket harder te lanceren. Hoe harder hij wordt afgevuurd, hoe kleurrijker en vrolijker de animatie er op het scherm uitziet.”
Heel veel testen en verbeteren
Maar één universeel gamekussen ontwikkelen voor zo’n grote doelgroep, kan dat wel? Is dat niet per definitie maatwerk? ,,Dat zou je denken, maar we hebben het voor elkaar gekregen”, vertelt Sophie Asveld, innovatie-expert bij Hulan.
De Pillo waar nu mee gespeeld wordt bij Kempenhaege is namelijk niet de allereerste versie. Pillo Games werd in 2012 bedacht als afstudeerproject door TU/e-student Ard Jacobs. Zijn uitvinding won de ASML Youth Talent Award en werd later door Hulan gekocht en doorontwikkeld.
,,We hebben de afgelopen jaren heel veel getest bij verschillende zorgorganisaties, waaronder hier in Sterksel”, aldus Asveld. ,,Vorige versies bleken niet op elke drukuitoefening te reageren of waren niet makkelijk te gebruiken door begeleiders. Met alle feedback die we de afgelopen jaren hebben verzameld, ligt er nu een controller in kussenvorm die bediend kan worden met de hand, maar hij kan ook in iemands rug of onder de voet gelegd worden als de handen niet gebruikt kunnen worden.”
Mooi hulpmiddel
Voor activiteitenbegeleider beweging Kim Sonnemans vormt de Pillo een mooi hulpmiddel bij de dagelijkse activiteiten in Kempenhaege. ,,Onze bewoners zijn nogal beperkt in hun beweegmogelijkheden, dus op deze manier kunnen we beweging positief stimuleren. Er gebeurt namelijk continu iets op het scherm en dat spoort hen aan om te blijven bewegen.”
Of er bepaalde games op de Pillo erg geliefd zijn binnen Kempenhaege? ,,Boomstammen en vuurwerk”, lacht Sonnemans. ,,Die worden heel veel gespeeld.”
Ben je benieuwd of de Pillo in jouw zorgorganisatie nét zo effectief kan zijn als bij Kempenhaeghe? Vraag dan een gratis demo aan door een mailtje te sturen via onderstaande knop.